tisdag 26 augusti 2008

Herrarna i hagen

De går så fridfullt och betar där utanför mitt skrivarfönster, herrarna i hagen. Avelsbaggarna tar hand om de små bagglammen, som går på eftervallen för att växa till sig. Framåt hösten ska de få göra en resa till mataffären medan de två äldre herrarna ska få några damer var sig att ta hand om.
Lika fridfullt är det inte hos tackorna, de är mer påhittiga och kan då och då få för sig att rymma. Så var det nämligen häromdagen. Då jag av en slump fick se att tackorna var på väg bort mot bagghagen (det är för tidigt för betäckning ännu :-)), som tur var hade jag hunden med mig och fick dem tillbaka in i sin egen hage. Anledningen till att de då rymt, var en älg som fått för sig att trampa rakt genom staketet. Detta ledde givetvis till att det inte var ström i staketet, men då undrar jag: Hur kan de dumma fåren veta att det inte längre finns ström i tråden? Ja, svaret på det måste väl vara att får inte alls är dumma djur. Den erfarenheten har jag dock gjort för längesedan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar