söndag 25 maj 2008

Schlageryra!

Bänkade framför teven med vin och ost, tillbringade vi givetvis gårdagskvällen med att se på Eurovisionen. Och jag slogs ganska snart av att årets upplaga höll högre klass än vanligt, för en gångs skull hade jag svårt att välja ut en favorit. Men när omröstningen började och Grekland snabbt tog sig upp i topp miste jag förhoppningen om att "rätt låt" skulle vinna, denna sötsliskiga tonårspop, som Greklands bidrag bestod av. Men lyckligtvis så vann inte Grekland. Rysslands låt var helt klart värd att vinna och även om det, enligt mig, inte var den bästa låten, så var det definitivt en bra låt. Mina egna favoriter var Lettland, Frankrike och Danmark, och måste jag välja en av dessa så får det bli Danmark. En helt underbar låt som omedelbart föll mig i smaken, med en bra melodi och en text som gjorde att man genast ville sjunga med. Frankrikes bidrag var soft, härligt och annorlunda medan Lettlands var en riktig schlager.
Att Perrelli inte skulle nå en topplacerning med sin "Hero" hade jag inte väntat mig, och när hela startfältet var samlat så insåg man verkligen att Sveriges bidrag inte höll måttet. Personligen så tror jag att Rongedal hade givit oss en mycket bättre placering. Sen kan man ju alltid diskutera den politiska röstningen som övertagit arrangemanget, och hur stor betydelse musikskapandet egentligen har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar